1403/2/27 ایران

خبر قبلی

استمرار افزایش درآمد عملیاتی شرکت معدنی‌وصنعتی گل‌گهر
۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۸

خبر بعدی

تولید فولاد سبز هرمزگان در سال آینده
/۱۷ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۳۳
news-ce2b614a76.jpg
فولاد کشورهای توسعه یافته برای صادرات مواد خام محدودیت اعمال می‌کنند

طبق جدیدترین گزارش مرکز GMK، در ابتدای سال، بازار قراضه اروپا با افزایش تقاضای فولاد سازان داخلی و افزایش صادرات پس از تعطیلات شاهد افزایش متوسط ‌قیمت ها بود. با این حال، این روند موقتی بود و حداکثر افزایش قیمت بسته به منطقه در محدوده ۵-۲۰ یورو در هر تن باقی ماند.

 قیمت قراضه در آلمان ۲.۸ درصد افزایش یافت

 در دو هفته اول ژانویه، فولاد سازان اروپایی فعالانه ذخایر مواد خام خود را دوباره پر کردند که منجر به کاهش قیمت خرید در نیمه دوم ماه شد. از سوی دیگر طبق داده های این گزارش، در آلمان ، قیمت قراضه E۳ در مقایسه با دسامبر ۲.۸ درصد افزایش یافت و به ۳۴۵-۳۷۰ یورو در تن Ex-Worksرسید در حالی که در ایتالیا ، قیمت قراضه E۸ با ۵ درصد افزایش به ۳۸۰-۴۲۰ یورو در تن Ex-Works رسید.

 از سوی دیگر قیمت قراضه HMS ۱/۲ (۸۰:۲۰) در «روتردام» در ژانویه تنها ۱ درصد افزایش یافت و به ۳۸۵-۳۸۸ دلار در تن رسید، زیرا قیمت ها ۱.۵ درصد نسبت به هفته قبل از ۳۹۳۳۹۴ دلار در هر تن در هفته ژانویه کاهش یافت که احتمالا به دلیل کاهش تقاضا از سوی ترکیه بوده است.

 با این تفاسیر در حال حاضر، وضعیت و روند در اکثر مناطق اروپا اساساً یکسان است. اکثر مصرف کنندگان در تلاش هستند تا مواد خام را در منطقه خود بیابند، زیرا هزینه های حمل و نقل به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. برخی کارخانه‌ های فولاد بر کاهش قیمت ‌های خرید مواد اولیه تاکید می‌ کنند و دلیل آن را هزینه‌ های بالای تولید و تقاضای ضعیف برای محصولات نهایی عنوان می ‌کنند. شرکت ‌های تدارکات قراضه نیز به نوبه خود با چنین پیشنهاداتی مخالف هستند، زیرا سرعت جمع ‌آوری مواد اولیه نسبتاً کند است و زمان تحویل تا یک ماه می ‌رسد.

به طور کلی، وضعیت بازار قراضه اروپا تا حد زیادی به تقاضای مواد خام در ترکیه، مقصد اصلی صادرات شرکت‌ های قراضه اتحادیه اروپا بستگی دارد که در دو سال گذشته کاملاً نوسان داشته است. اتحادیه اروپا طی ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳، ۹.۵۳ میلیون تن قراضه به ترکیه صادر کرد که بیش از ۵۴ درصد از کل صادرات قراضه این منطقه می باشد.

 این در شرایطی است که در ژانویه، قیمت قراضه HMS ۱/۲ (۸۰:۲۰) در ترکیه با ۱.۲ درصد افزایش نسبت به قیمت در پایان دسامبر ۲۰۲۳ - به ۴۱۹-۴۲۱ دلار در هر تن CFR رسید. در همان زمان، در اواسط ماه، زمانی که تقاضا در اوج خود بود، قیمت ها به ۴۲۵-۴۲۷ دلار در هر تن رسید. از آن زمان به بعد قیمت ها به تدریج کاهش یافت.

 نیمه اول ژانویه با افزایش خرید فولادسازان ترکیه مانند وضعیت اتحادیه اروپا همراه بود. رزروهای زیادی در ده روز اول ماه انجام شد. با این حال، بازار بعداً آرام بود و مصرف کنندگان پس از برآورده شدن نیاز فوری به مواد خام، شروع به ارزیابی چشم اندازهای بیشتر کردند. برخی از فعالان بازار پیش بینی کردند که قیمت ها می تواند به ۴۳۰ دلار در هر تن برسد.

فولاد سازان ترکیه با افزایش شدید قیمت ها مقابله می کنند

 در این گزارش آمده است: فولاد سازان ترکیه در خرید مواد خام محتاط هستند و با افزایش شدید قیمت ها مقابله می کنند، زیرا هنوز با مشکلات نقدینگی جدی مواجه هستند. اگرچه قیمت انرژی برای صنعت ترکیه ثابت است، افزایش هزینه های نیروی کار و حمل و نقل فشار قابل توجهی بر صنعت وارد می کند. علاوه بر این، تقاضای داخلی برای فولاد در شرایط فعلی اقتصادی نوسان دارد که این امر در حجم خرید مواد اولیه منعکس شده است. فولاد سازان فقط سهام کوچکی را نگه می دارند تا بتوانند به سرعت به تغییرات بازار پاسخ دهند.

 ضمن اینکه به دلیل مشکلات فروش فولاد نورد در بازارهای داخلی و صادراتی، فعالیت تجارت قراضه در ترکیه در پایان ژانویه کم بود. شرکت های فولادی علیرغم نیاز به مواد اولیه اسفندماه از خرید خودداری می کنند. تامین کنندگان نیز به نوبه خود با آگاهی از نیازهای فولاد سازان و سرعت پایین جمع آوری، عجله ای برای کاهش قیمت ندارند. به این ترتیب صادرکنندگان کشورهای بنلوکس مطمئن هستند که قیمت مواد خام برای فولاد سازان ترکیه به کمتر از ۳۶۰ دلار در تن نخواهد رسید.

 از سوی دیگر طبق این گزارش، در ایالات متحده، عرضه به دلیل شرایط آب و هوایی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است که به حفظ قیمت ها در سطح فعلی نیز کمک می کند. فولاد سازان ترکیه همچنان بر خرید قراضه در اتحادیه اروپا با قیمت کمتر از ۴۲۰ دلار در هر تن CFR متمرکز هستند.

 در حالی که کارخانه ها روند صعودی قیمت قراضه را غیرقابل تحمل می دانند، تامین کنندگان سطوح پایین تر را قابل اجرا نمی دانند. فولاد سازان ترکیه با بازگشت به بازار احتمالاً با مذاکرات دشواری برای خرید قراضه روبرو خواهند شد.

 بازار نامطلوب قراضه ایالات متحده در آغاز سال ۲۰۲۴

 با این وجود طبق این گزارش، آغاز سال ۲۰۲۴ برای بازار قراضه ایالات متحده نامطلوب بود زیرا قیمت ‌های پایین ‌تر ناشی از تقاضای ضعیف ترکیه و شرایط آب و هوایی معتدل بود. با نزدیک شدن به معاملات فوریه و افزایش تقاضا از ترکیه، قیمت قراضه ایالات متحده در اواسط ژانویه شروع به افزایش کرد. این امر با بدتر شدن شرایط آب و هوایی تسهیل شد که منجر به کاهش نرخ جمع آوری ضایعات و عرضه در بازار شد. برخی از تامین کنندگان کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی جمع آوری ضایعات را نسبت به ابتدای ژانویه گزارش می کنند.

 با این حال، با وجود کاهش عرضه و افزایش قیمت مواد اولیه، مصرف‌ کنندگان داخلی ورق گرم از افزایش قیمت ‌هایی که تولیدکنندگان به آن امیدوار بودند، حمایت نکردند. این روند احتمالاً باعث می شود که فولاد سازان بر کاهش قیمت قراضه پافشاری کنند. علاوه بر این، فروش ضعیف فولاد در ترکیه نیز بر صادرکنندگان آمریکایی فشار خواهد آورد.

 

خبرهای مرتبط

خبر مرتبط با این خبر یافت نشد .

نظرات

دیدگاهی برای این خبر ارسال نشده است.

ارسال دیدگاه