• ایران
  • 1403/6/29

خبر بعدی

مجمع عمومی فولاد مبارکه برگزار می‌شود
/۱۸ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۶
news-d2fa507648.jpg
معدن رشد ۱۳درصدی معدن در گرو بهره‌‏‌وری

 

بهره‌‌‌وری یکی از موضوعات مهم در راستای تحقق رشد ۱۳ درصدی معدن در برنامه هفتم توسعه به‌‌‌شمار می‌‌‌رود. این مطلب را معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل در دهمین همایش جایزه بهره‌‌‌وری معادن و صنایع معدنی ایران عنوان کرد.

رشد ۱۳درصدی معدن در گرو بهره‏‏‌وری

برنامه پنج‌‌گانه ایمیدرو برای بهره‌‌وری

به گزارش فولادخبر به نقل ازدنیای‌اقتصاد، در این همایش محمدرضا موثقی‌‌نیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با تاکید بر اهمیت بهره‌‌وری عنوان کرد: ما در زندگی پیشینیان خود آثار بهره‌‌وری را می‌‌بینیم. در قرآن کریم نیز با مباحثی چون پرهیز از اسراف، دوری از تنبلی و استفاده از فرصت‌‌ها بر بهره‌‌وری تاکید شده است. در حقیقت بهره‌‌وری از فرد تا محله، شهر، استان، کشور و تا عالم از اهمیت برخوردار است. 

بهره‌‌وری وقتی به اوج خود می‌رسد که همه ارکان جامعه به مولفه‌‌های آن برسد. اگر بهره‌‌وری را یک‌‌ پازل در نظر بگیریم، باید تمام قطعات آن وجود داشته باشد. در صنعت به‌‌شدت شعار بهره‌‌وری را می‌‌دهیم، اما تمام پازل‌‌های آن وجود ندارد که از جمله آن می‌توان به ناترازی انرژی اشاره کرد. در یک کارخانه اگر تمام عوامل تولید وجود داشته باشد، اما اگر در زمینه انرژی مشکل وجود داشته باشد، بهره‌‌وری حاصل نخواهد شد.

موثقی‌‌نیا در ادامه با اشاره به رتبه ذخایر معدنی ظرفیت‌‌های این حوزه کشور عنوان کرد: ایران در زمینه سنگ‌‌آهن رتبه نهم، در زمینه مس رتبه پنجم و در زمینه روی رتبه ششم جهان را داراست. سال گذشته ۱۱۰ میلیون تن استخراج سنگ‌‌آهن، تولید ۳۲ تن فولاد و تولید ۲۰ میلیون تن محصولات فولادی داشتیم.

وی در ادامه با اشاره به سهم معدن در برنامه هفتم توسعه عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه برای معدن رشد ۱۳ درصدی، اما برای صنعت رشد ۸ درصدی در نظر گرفته شده است؛ این درحالی است که اگر ما تمام تلاش خود را به کار بگیریم، رشدی ۷.۵ درصدی را می‌توانیم برای بخش معدن محقق کنیم که مابقی آن باید از طریق بهره‌‌وری محقق شود که این امر محقق شدنی است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: برای رشد بهره‌‌وری به تعبیر رهبر معظم انقلاب، نیازمند تلاش جهادی هستیم. در این راستا به غیر از برگزاری همایش، باید برنامه‌‌ریزی کلان انجام داد.

موثقی‌‌نیا با اشاره به برنامه‌‌های پنج‌‌گانه سازمان ایمیدرو در راستای بهره‌‌وری بیان کرد: در سازمان ایمیدرو بر ۵ برنامه بهره‌‌ورانه تاکید شده که از جمله آنها می‌توان به استفاده از فناوری جدید، استحصال از باطله‌‌ها و کاهش ضایعات، بهینه‌‌سازی مصرف به‌‌ویژه انرژی و آب، افزایش نسبت تولید به ظرفیت اسمی و افزایش بهره‌‌وری نیروی انسانی اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: شعار وزیر صمت رشد تولید دانش‌‌پایه صادرات‌‌محور است که این امر نیاز به فناوری جدید دارد. در این راستا باتوجه به تحریم‌‌ها نیاز به همت دانشمندان و نخبگان داخلی داریم. در زمینه کاهش ضایعات نیز باید به سمت استحصال بیشتر از مواد معدنی پیش برویم. در زمینه انرژی نیز با توجه به مشکل انرژی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۵۰ همت عدم‌‌نفع از قطعی برق و گاز داشتیم و اگر این روند ادامه‌‌دار باشد، شاهد کاهش بهره‌‌وری خواهیم بود.

در این راستا باید انرژی را مدیریت کنیم.‌‌ همچنین باید بتوانیم از تمام ظرفیت واحدها بهره بگیریم. در نهایت بهره‌‌وری نیروی انسانی از اهمیت برخوردار است که این عامل چهار عامل یادشده قبلی را تحت‌‌تاثیر قرار می‌دهد.

موثقی‌نیا در پایان تاکید کرد: توجه به بهره‌‌برداری نیاز به نگاه فراسیاسی دارد و هر دولتی باید به‌‌دنبال افزایش بهره‌‌وری در کشور باشد.

چالش واحدهای صنایع معدنی با ناترازی انرژی

رضا محتشمی‌‌پور معاون معدنی وزیر صمت در ادامه این همایش عنوان کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار بر بهره‌‌وری ناترازی انرژی است. عناصر دیگری همچون آب نیز بهره‌‌وری را به چالش کشیده است؛ بنابراین برای مدیریت این موضوع نیازمند همکاری مشتری با تمام دستگاه‌‌ها هستیم. یکی از وظایف معاونت معدنی ایجاد بستر همکاری مشترک‌‌ است. در حوزه لجستیک اقداماتی انجام شده که وزارت راه و شهرسازی در این راستا از ما استقبال نکرد.

محتشمی‌‌پور در ادامه خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌‌ها و تامین انرژی و آب نیاز جدی صنایع معدنی است. توسعه ظرفیت‌‌های مواد معدنی همچون سرب و روی و آلومینیوم نیاز به همکاری ظرفیت‌‌های داخلی و خارجی دارد. ما هنوز نتوانسته‌‌ایم ظرفیت‌‌های خود را در آفریقا فعال کنیم. درخواست من این است که با همکاری بخش‌‌های مختلف این ظرفیت‌‌ها را فعال کنیم. ایمیدرو به دلیل ساختار دولتی با محدودیت‌‌هایی روبه‌رو است، باید از ظرفیت‌‌های بخش خصوصی کمک گرفت تا بتوان‌‌ از تمام ظرفیت‌‌های این حوزه بهره گرفت.

۴ عامل بهره‌‌وری در حوزه معدن

میرسامان پیشوایی رئیس سازمان ملی بهره‌‌وری در ادامه این همایش عنوان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات قابل‌‌توجهی در زمینه بهره‌‌وری صورت گرفت. رئیس‌‌جمهور در زمینه بهره‌‌وری ۶۴ دستور صادر کردند. همچنین در دولت سیزدهم اقداماتی همچون فعال‌‌سازی کمیته‌‌ها، توانمندسازی ۲‌هزار نفر در قالب آموزش‌‌های ملی، تعاملات با کشورهای دیگر و... صورت گرفته است.

پیشوایی در ادامه با اشاره به بهره‌‌وری در حوزه معدن عنوان کرد: در برنامه هفتم توسعه بر بخش معدن تمرکز شده و رشد این حوزه ۱۴‌درصد در نظر گرفته شده است. برای محقق شدن این امر باید از فناوری‌‌های جدید بهره گرفت، از خام‌‌فروشی پرهیز کرد، به سمت هوشمندسازی معادن پیش رفت.

وی در ادامه ارتقای بهره‌‌وری در حوزه معدن را در گرو چهار عامل برشمرد و گفت: عامل اول بهره‌‌وری در حوزه معدن، پیش رفتن به سمت صنایع پایین‌‌دست است. دوم ترویج و رسوخ فناوری و نوآوری، هوشمندسازی معادن و ایجاد انگیزه برای بهره‌‌وری است.

۹ شرکت برتر جایزه تعالی

همچنین در این‌‌ مراسم فرهاد فرشاد دبیر دهمین همایش جایزه بهره‌‌وری معادن و صنایع معدنی ایران عنوان کرد: جایزه بهره‌‌وری به منظور تشویق بنگاه‌‌ها برای ارزیابی خود و همچنین در راستای بهره‌‌وری بیشتر برگزار می‌شود. فرشاد در ادامه خاطرنشان کرد: برای جایزه بهره‌‌وری، سازمان ایمیدرو بر اساس آخرین‌‌ مدل‌‌های معتبر جهانی این ارزیابی را انجام داده است.

وی در ادامه یادآور شد: سال گذشته برای این‌‌ جایزه ۵۰ شرکت پروژه‌‌های خود را برای ما ارسال کردند که با ۱۷۰ ارزیاب روی ۵۵ پروژه از سوی ۲۲ شرکت ارزیابی انجام شد که در نهایت به ۹ پروژه امروز جایزه بهره‌‌وری تعلق می‌گیرد.

سرمایه‌گذاری روی معادنی با کلاس جهانی

خدایار کریم‌‌نژاد مدیر شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در این همایش عنوان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، بزرگ‌ترین شرکت معدنی دولتی است که در سال ۱۳۸۱ تاسیس شده است. این شرکت در حقیقت بازوی اجرایی سازمان ‌‌ایمیدرو به‌‌شمار می‌رود. شرکت‌‌ تهیه و تولید در راستای اصلاح در فهرست واگذاری قرار گرفته بود که در سال ۱۳۹۳ از این فهرست خارج شد. کریم‌‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای اکتشاف، استخراج و فرآوری فعالیت‌‌های چشمگیری داشته است. این شرکت با ۱۹ مجتمع در ۲۴ استان در سراسر کشور فعالیت داشته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای بهره‌‌وری، توسعه پایدار و افزایش سهم مواد معدنی در جی‌‌دی‌‌پی کشور گام‌‌های مهمی برداشته است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در ادامه با اشاره به عملکرد این شرکت عنوان کرد: سال گذشته برنامه شرکت تولید ۷۲ میلیون تن بوده که به ۸۵ میلیون تن مواد معدنی مختلف از جمله زغال‌‌سنگ، طلا، مس و انواع شورابه‌‌ها دست یافتیم. در راستای اکتشافات طی ۵ سال روی ۳۴ پهنه پی‌‌جویی و شناسایی انجام داده که‌‌ منجر به ۱۹۱ محدوده امیدبخش و در نهایت ۴۰ گواهی کشف شد. ۴.۲میلیارد تن به ذخایر کشور اضافه شد. اقدامات ما ارزش اقتصادی بیش از ۶۰ میلیارد دلار داشته است، البته ۵۱ میلیون دلار هزینه کرده‌‌ایم. همچنین روی چند معدن در کلاس جهانی کار کردیم که در این راستا می‌توان به معدن‌‌مس جانجا اشاره کرد. سال گذشته ۱.۷ نسبت به سال گذشته رشد داشته‌‌ایم.

کریم‌‌نژاد با اشاره به اقداماتی در راستای بهره‌‌وری بیشتر عنوان کرد: برای بهره‌‌وری بیشتر باید به کارگروه، توسعه مشارکت، رشد و بهبود مستمر، ایمنی و سلامت کارکنان، مسوولیت‌‌پذیری، تعلق سازمانی و وفاداری جزو این عوامل به‌‌شمار می‌‌روند. وی افزود: چهار عامل موثر بهره‌‌وری شامل تعهد مدیریت، آموزش، خودارزیابی و پروژه بهبود می‌شود. 

بهره‌‌گیری از نخبگان ابزاری و فکری

همچنین عبدالله شه‌‌بخش مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در ادامه این همایش عنوان کرد: از زمان ایده شکل‌‌گیری شرکت آلومینای ایران تا هم‌‌اکنون ۴۲ سال گذشته است.

شه‌‌بخش در ادامه خاطرنشان کرد: در بنگاه‌‌های اقتصادی دو گروه اقتصادی وجود دارد، نخبگان ابزاری و نخبگان فکری. نخبگان ابزاری در تصمیم‌گیری‌‌ها دخیل هستند. نخبگان فکری، ایده و پیشنهاد می‌دهند. بنگاه اقتصادی زمانی موفق می‌شود که نخبگان ابزاری از نخبگان فکری بهره بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به موفقیت شرکت آلومینای ایران عنوان کرد: شرکت آلومینای ایران موفقیت خود را در گرو افزایش بهره‌‌وری می‌‌داند و در این راستا ارزش زنجیره خود را تکمیل کرده است. بهره‌‌وری در هیچ شرکتی اتفاقی نیست و حاصل توافق نخبگان در شرکت است.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در ادامه یادآور شد: در چشم‌‌انداز سال ۱۴۱۰ باید به تولید ۷۵۰‌هزار تن پودر آلومینا برسیم. البته در شرکت آلومینای ایران تاکید بر نیروی انسانی است و در این راستا بر ایمنی کارکنان، مشارکت، نوآوری و صیانت از محیط‌‌زیست تاکید شده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات

دیدگاهی برای این خبر ارسال نشده است.

ارسال دیدگاه

news
جای تبلیغات شما اینجاست
news
جای تبلیغات شما اینجاست
news
جای تبلیغات شما اینجاست
news
جای تبلیغات شما اینجاست
news
جای تبلیغات شما اینجاست
news
جای تبلیغات شما اینجاست